header_musik_NY

Blev en Smooooth Blues här i vintertider. Sällan man gör saker i eget namn men blev så nu. ( men även Birdie har lagt upp den ).

v


En lite udda musikalisk hyllning till Hökarängen, framförallt, sveriges första gågata, galleriet Konstiga Fönstret och
Hökarängens Visrum. Det var spännande att få en del av mina bilder att passa ihop med textdelar. Och det var härligt att få Helena Eriksson att sjunga in denna demo av låten, för då hör allt inblandat till Hökarängen.

 

————————————-

Förr om åren var jag nån form av musiker. Och var aktiv i 15 år ungefär, och så gjorde jag lite demos hemma, för skojs skull och för repertoar till Sweet Pain mm …

Yes It’s Christmas Time

Christmas Time

Nu är det juletid och mitt alias Little Jimmy Stevens har gjort en julblues, med Knock-Out Greg på sång.

Reflective Notes

Nu har mitt alter ego  Wade Birdie Johnson hamnat på Spotify och youTube med Reflective Notes, en låt i genren Smooth Jazz som han skrev till fashion-modellen Pauline O’Neil för tänkt användning till hennes catwalk-uppträdanden ( hon hade en egen form för det ).

SVEN ZETTERBERG

Sven Zetterberg, som tyvärr inte är ibland oss längre har jag haft många typer av samarbeten med, skivomslag, hemsidor, fotosessioner mm.Jag följde honom redan på 70-talet då han hade bandet Telge Bluesorkester. Tror vi träffades första gången på Magnus Ladulås ( ca 1973 ) då Sunnyland Slim var där och spelade. På 90-talet hade Max Schultz och jag ett band, Sweet Pain där Sven var en av huvudrollsinnehavarna. Jag skrev en hel del låtar och gjorde demos hemma hos mig och en som ingen hört förut är denna, I Once Knew The Love From You . Kanske passande att lägga ut den nu. Och lägger ut några till.

I Once Knew The Love From You
Den finns som video nu också på youTube med bilder som jag tagit under årens lopp på Sven. VIDEON.

… och en till …

Date With A Heartache

Do The Pikehead

.. en av de första demona vi gjorde var en rubbad låt, Do The Pikehead, som grundar sig på något av Svens väldigt roliga språkbruk. ( översatt från Gäddskalle, får ta och förklara närmare vid tillfälle =). texten avslöjar kanske något.

Love Is Like A Creditcrd ( The Bill Comes Later )

… och den kärleksdystopiska …

Someone´s Got His Hands Full ( Of My Wife )

Demo vi spelade in hemma hos mig för bandet Sweet Pain med lite konstiga ljud.

————————————————

 

So Glad

Jag samplade mycket akustiska instrument förr. Här är en av Eric Bibbs låtar jag arrangerade med enbart samplade ljud. Allt spelat på klaviatur ( alltså inga färdiga fraser ).

Svajarmsflum

Något jag tyckte var roligt var att spela gitarr, fast på klaviaturen, att använda Pitchhjulet för att töja på ”strängarna” och anlägga vibraton. Och modulationshjulet som svajarm. Här är några exempel några gitarrsolon spelade på klaviatur.

Country Telecaster Twang

Soundet från Telecaster och blandat med country gillar jag mycket. Här en telcaster som lät bra, som jag hittade på Estrad Musik på den tiden det begav sig.

Gitarrtävling

Bidrag till en gitarrtävling, där jag gick vidare. men var till slut tvungen att avslöja att allt var spelat på klaviatur och inte strängar =) Fort skulle det gå tyckte jag.

Soul Corner

En gång i tiden gjorde jag och Mats Palmgren ett tänkt förslag till signatur för programmet Soul Corner som skulle byta tema.

Jingle Bells ( Bjällerklang i jazzig version ).

I’m a Virgin Converter 
Är förmodligen den mest ekivoka texten jag gjort =)  Här är det Knock-Out Greg på sång. Den spelades in på skiva av Blue Hammer. Denna version är demoinspelningen och som allt annat här gjord i lilla hemmastudion, som jag hade då, innan det byttes till blixtar och paraplyer =) .

Once A Lover, Twice A Fool
En av de första låtarna jag skrev till mitt och Max Schultz band Sweet Pain. I våra ögon ett superband då vi bl a hade Eric Bibb och Sven Zetterberg med i bandet. Här är en hemmainspelning , demo , av låten med Eric Bibb på sång.

Samplad Sax
Superkort version av en demo med saxofon.Det är egentligen Ensoniqs fabrikssamplade sax men jag lade till ljud från klaffar och väs och så.Demon börjar med att saxofonisten går fram till mikrofonen. Såna små grejer kunde göra intryck när men demade samplers på den tiden.

Fasching ( instrumental )
Kallar denna Fasching då den skulle framföras där för första gången vid nån spelning. Kommer inte ihåg alltför tydligt. I alla fall under min fusionperiod. Mitt önskeband heter The Partypleasers, och spelar altt möjligt instrumentalt, mest lånat från 60-talet. Temat låter så här.

The Partypleasers Theme
Nån gång i framtiden när en inbjudan kommer att spela på Playboy jazz festival, då sätts The Partypleasers ihop och spelar en konsert med denna typ av glada låtar.

No Love Without Pain
Nevada Cato sjöng en hel del hemma hos mig, mina låtar, och jag gjorde bakgrunder till en del av hans låtar. Den första som jag spelade in hemma var denna, No Love Without Pain, då jag ville ha nån blandning av lite stilar.